شناسه متن : 958
1393/3/18 - 07:41 2014-06-08 07:41:00
کتاب «نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت» از سوی بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری منتشر شد.

کتاب «نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت» منتشر شد

کتاب «نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت» از سوی بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری منتشر شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شهید مطهری به نقل از خبرگزاری رسا، کتاب «نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت» از سوی بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری در بهار 1393 چاپ و روانه بازار شد.

«مقدمه»، «تدریس»، «بر مسند سخنوری و نویسندگی»، «در سنگر دفاع از دین در قلمرو عقاید و فروع»، «در حوزه قرآن و حدیث» و «در حوزه تبیین و نقد اندیشه‌های کلامی و فلسفی» از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

در مقدمه کتاب نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت می‌خوانیم: «استاد مطهری از نوادر روزگار بود. او عمری کوتاه و مختوم به شهادت و بسیار باکیفیت و برکت داشت. جامعیت او در علوم عقلی و نقلی امتیازی برجسته بود که او را از امثال و همگنان و اقرانش فراتر می‌برد و دوست و دشمن را به حیرت می‌افکند.  

در فقدانش جمعی کثیر، به ویژه دو استاد گران‌مایه‌اش، یعنی امام راحل و علامه طباطبایی، غمگین شدند و در سوگ و ماتمش اشک ریختند، و جمعی بسیار اندک، که خفاش‌وار چشم دیدن انوار تابناک آن خورشید فروزنده را نداشتند، خوشحال گردیدند».  

در ذیل موضوعی با عنوان بر مسند سخنوری و نویسندگی آمده است: «مخاطب درس و مخاطب خطابه متفاوت‌اند. افرادی که در حوزه درس در برابر استاد زانو می زنند، می‌خواهند دانشی از دانش‌ها را فرا گیرند و بنابراین، مدرس یا معلم باید با مهارت تمام، آن علم را انتقال دهد و از استعداد خداداد متعلم، حداکثر بهره را ببرد؛ ولی مخاطبان خطابه‌ها کمتر به فکر یادگیری هستند و بیشتر در پی آنند که تحت تأثیر انفاس گوینده قرار گیرند و به مدد راهنمایی‌ها و مواعظ او، راه و رسم زندگی اخلاقی و معنوی را دنبال کنند.  

در عین حال، خطیب هم می‌تواند آموزنده و معلم باشد، نه این‌که خطابه را تبدیل به تدریس کند، و مدرس هم می‌تواند راهنمای زندگی شود، نه این‌که درس را تبدیل به خطابه کند. استاد مطهری درسش موعظه و موعظه‌اش درس بود. در عین حال هرگز مجلس وعظ و خطابه را تبدیل به کلاس درس و کلاس درس را تبدیل به وعظ و خطابه نمی کرد.  

او توجه داشت که در کلاس درس افرادی نشسته‌اند که از نظر سن و سال و سطح معلومات با یکدیگر سنخیت دارند؛ ولی در مجلس وعظ و خطابه افرادی حضور دارند که از نظر سنی، معلومات و استعداد متفاوت‌اند و بنابراین باید به گونه‌ای دیگر با آنها سخن گفت. با این حال، مستمعین او با مستمعین بسیاری از خطبا و وعاظ هم‌دوره‌اش متفاوت بودند. مستمعین دیگران کمیتشان بر کیفیتشان فزونی داشت و مستمعین این استاد به عکس بود...».

در حوزه قرآن و حدیث عنوان موضوع دیگری از این کتاب است که ذیل آن مطالبی به این شرح آمده است: «استاد به قرآن و نهج البلاغه عشق می‌ورزید. او می نویسد: سال 1320 پس از پنج سال که در قم اقامت داشتم، برای فرار از گرمای قم به اصفهان رفتم. تصادف کوچکی مرا با فردی آشنا با نهج‌البلاغه، آشنا کرد. او دست مرا گرفت و اندکی وارد دنیای نهج‌البلاغه کرد. آن وقت بود که عمیقا احساس کردم این کتاب را نمی‌شناختم، و بعدها مکرر آرزو کردم که ای کاش کسی پیدا شود و مرا با دنیای قرآن نیز آشنا سازد.

شهید مطهری در معرفی آن فرد می‌گوید: ادیب محقق، حکیم متأله، فقیه بزرگوار، طبیب عالی‌قدر، عالم بانی، مرحوم آقای حاج میرزا علی آقا شیرازی اصفهانی(قدس‌الله سره) راستی مرد حق و حقیقت بود... خبرش بیش از آن‌که قال باشد، حال بود... با همه این‌ها ... او متخصص برخی از دنیاهای نهج‌البلاغه بود و در آنچه متخصص بود، خود بدان متحقق بود».

کتاب «نوآوری‌ها و نواندیشی‌های استاد مطهری فیلسوف فطرت» به قلم دکتر احمد بهشتی تألیف و از سوی بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری در بهار 1393 با شمارگان 2000 نسخه در 96 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه ها